B12: הויטמין החסר שצריך להשלים

ינואר 18, 2017 מאת:

שולחן עם ירקות

תזונה טבעונית היא תזונה המבוססת על צריכת חומרי גלם מן הצומח בלבד והימנעות מוחלטת מצריכה של מזון שמקורו בחי, בכלל זה בשר ועוף על כל הסוגים, ביצים ומוצרי חלב. ישנם גם טבעונים הנמנעים מאכילת דבש. מכיוון שמרכיבי מזון אלה נעדרים מהתפריט שלהם, טבעונים צריכים להקפיד על תזונה מאוזנת ומגוונת, שמכילה את כל קבוצות המזון הצמחי: ירקות, עלים, פירות, דגנים, קטניות, אגוזים וזרעים. כך הם יספקו לגוף שלהם את כל אבות המזון, הוויטמינים והמינרלים להם הם זקוקים על מנת לשמור על בריאות תקינה. כולם – חוץ מוויטמין אחד, ויטמין B12.

ויטמין B12 הוא ויטמין חיוני ביותר לגוף האדם. אין מדובר בוויטמין שאפשר להקל בו ראש או לוותר על אספקתו לגוף. נוכחותו של ויטמין B12 חשובה ואפילו קריטית – הוא לוקח חלק במגוון תהליכים של בנייה והתפתחות תקינה של מערכות הגוף השונות. חוסר או ערכים נמוכים שלו בגוף עלולים לגרום לבעיות פיזיות ונוירולוגיות, שבמקרה חמור במיוחד עלולות להיות בלתי הפיכות.

ויטמין חשוב זה אינו מיוצר על ידי הגוף באופן טבעי וגופנו גם מתקשה בספיגתו, מה שעלול להביא לחוסר לא רצוי. כטבעונים, לא נוכל לצרוך B12 באמצעות מזון מכיוון שאת הוויטמין מייצרת ארכי-בקטריה, שמשגשגת באדמה ובקרקעית נהרות. בעידן של ימינו, בו כל המזונות מנוקים היטב ושטופים, אדמה אינה מגיעה אלינו יחד עם המזונות מן הצומח. ניתן למצוא B12 בעיקר במזונות מן החי, אך לעיתים קרובות גם זאת עקב מתן תוסף מזון לבעלי החיים, שכבר אינם מקבלים אותו באמצעות ליחוך דשא מן האדמה. בשל כך ובשל הקושי לשלוט בכמות הוויטמין שהגוף סופג, בני אדם רבים – טבעונים, צמחונים ואוכלי כל – נוטלים תוסף שלו בקביעות.

כאמור, תזונה טבעונית בריאה היא תזונה מגוונת ומאוזנת, שמכילה את כל מרכיבי המזון הצמחיים. במקרים בהם התזונה אינה מגוונת ומאוזנת דיה, מומלץ לבצע בדיקות דם תקופתיות ולוודא שאין חוסר במרכיבים חשובים ומהותיים בגוף כמו ברזל, סידן, אבץ ו-ויטמין D. מרכיבים אלה ניתן לספק לגוף באמצעות מזונות מתאימים ובריאים: ברזל נמצא באגוזים ובקטניות, סידן נמצא בשפע בטחינה משומשום מלא, בעלים ירוקים ובמוצרי סויה. ויטמין D אפשר לספק לגוף באמצעות חשיפה מתונה לשמש.

על אף שישנם מקורות מזון חלופיים כמעט לכל מרכיב חיוני, במידת הצורך ניתן להשלים את הוויטמינים או המינרלים הדרושים לגוף באמצעות תוספי תזונה חיצוניים, בצורת טבליות או קפסולות. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע על מנת שינחה וייתן פתרונות בנוגע להשלמת המרכיבים החסרים בתזונה השגרתית.

המאמר נכתב על ידיי צוות הנטורופטיים של חנות טבע – טבע נט

 

Print Friendly

תגיות:

קטגוריות: פוסט נבחר

השאר תגובה

מצעד בעלי החיים הגדול בהיסטוריה
בית ספר לבישול טבעוני הראשון בישראל
אתגר 22+
אורי שביט בהרצאה TEDX

מתכוני וידאו

קציצות עדשים, בורגול ולימון כבוש קציצות עדשים, בורגול ולימון כבוש


זכויות יוצרים © 2017 מתכונים טבעוניים, מאת אורי שביט

Free WordPress Themes, Free Android Games