ומה לנו יש?

26 תגובות לפוסט

  1. עינבל הגיב:

    הובכן, אני צמחונית עוד מעט שנה 🙂
    מה עם ענייני הb12' כל הברזל וכד'??
    מלחיצים אותי בטירוף- שיחסר לי ברזל, היריונות וכו'..- איך את מתמודדת עם זה?
    אם כתבת על זה או יש מתכון רלוונטי, יעי- אשמח להפניה.

    כיף פה! תודה על השיתוף!!!
    עינבל

    • אורי הגיב:

      היי ענבל, תודה על המילים הטובות וברוכה הבאה 😆
      את שואלת שאלות חשובות! אני לא מתיימרת להיות מומחית תזונה בשום צורה, אבל נכון – אם לא שומרים על תזונה מאוזנת, גם בצמחונות ובטבעונות יכולים להיווצר חוסרים (יש אוכלי בשר שחסר להם ברזל ובי 12, אגב). בי 12 בדרך כלל חסר מכיוון שאין לנו כבר שום דרך לספוג אותו דרך הטבע. ברזל, לעומתו, בהחלט יש. אני חושבת שצריך פשוט להיבדק – בדיקות רציניות צריכות לכלול גם מגנזיום וברזל וויטמין D ו B12 כמובן ועוד כמה דברים שהם לאו דווקא בסטנדרט הבדיקות הרגיל. ואז לנהוג בהתאם לתוצאות. לדעתי אין ממה לחשוש כל עוד יודעים ומשלימים את החסר אם צריך – בצורת תוסף או בתזונה. אני מכירה מספיק אמהות טבעוניות וילדים טבעונים בשביל להיות בטוחה שהם חיים ממש טוב :mrgreen:
      יש פורומים של הורים טבעוניים וגם המון חומרים ברשת. ואת הבלוג הנהדר של אסף מבורך, ידידי http://wearemevorach.wordpress.com/
      בהצלחה!!

    • רוני הגיב:

      הי ענבל!
      כצמחונית מזה 14 שנים, טבעונית בהתהוות ותלמידה במכון לתזונה איטגרטיבית, יצא לי לבחון לא מעט את עניין ה-B12. להלן המסקנות:
      ישנן אצות כמו כלורלה וספירולינה המכילות כמויות אדירות של B12. הרבה טבעונים וטבעונאים (אוכלי אוכל חי) צורכים אותן כדי להשלים את החסר. הבעיה איתן: הרבה מהויטמין באצות האלו מופיע בצורתו הלא פעילה, כך שהן לא ממש מפצות על החסך ולעיתים אף יכולות להזיק (כאשר החלקיקים הלא פעילים תופסים את מקומם של אלו הפעילים בתאים). כמובן שהאצות האלו מכילות עוד שלל רכיבים סופר בריאים כמו חלבון בכמויות, כלורפיל ושאר נפלאות שרק בזכותם שווה לצרוך אותם 🙂
      בשורה התחתונה, המסקנה שהגעתי אליה לאחרונה בעניין הB12: אין מנוס מתוסף. תוסף כזה קטן, שלוקחים פעמיים בשבוע מתחת ללשון. יש שלל חברות שמייצרות את התוסף ואפשר למצוא אותו בכל בית טבע. מומלץ מאוד – כי עם B12 לא כדאי לשחק. הנזק לטווח ארוך יכול להיות עצום.
      ובעניין הלחץ שמופעל עליך – תיהי רגועה. אם את צמחונית בסך הכל שנה אין לך מה לדאוג. לגוף יש יכולת לשמור מאגרים של הויטמין הזה גם לתקופה של 3-4 שנים בכיף 🙂
      ובעניין הברזל – כמה שיותר עלים ירוקים! מכל הסוגים. תרד מעולה. קיטניות כמו בשלל המתכונים כאן גם תומכות. אגוזי קשיו גם לא רעים בכלל.
      וכמו שאורי אמרה – תמיד טוב להיות במעקב, להתייעץ עם הרופא ואם צריך לקחת תוספים פה ושם. 8)
      בקיצור, תהני מהצמחונות ותרגישי טוב!
      רוני.

  2. עופרי הגיב:

    יקירתי, איזה פוסט מושקע ושווה! ויפה כמובן.
    2 טיפים – בעניין ההנבטה, "כמה שעות" זה לא מספיק מדוייק… בקיץ יתכן ויספיקו 12 שעות, ולמען הסר כל ספק אני משאירה את המאש במים 24 שעות. בחורף, שימי לב לא כולם משמינים מנחת (הכוונה לקטניה כמובן) ויש לברור ולהוציא את אלו שממשיכים "לישון" אחרת אנחנו מסתכנים בשבירת שן או סתימה, לא עלינו…

    ובעניין הפיתות – טיפ שלמדתי (בקריאה) מסמדר זורע ברמק – למי שאין לבנת שמוט (ולי אין כזו), מכניסים לתנור את תבנית התנור ה פ ו כ ה בזמן החימום. זו אוגרת חום רב, ואז מניחים את בצקי הפיתות עליה (כ-5 פיתות בכל נאגלה) ונוצר קסם הפיתות! אללי! בעצם מניחים על ניא אפיה, ואותו מגלישים (יש מילה כזו?) על התבנית הלוהטת. רק בזהירות!

    תודה לך יקירה!

  3. איה הגיב:

    מקסים!
    פלאפל אוהב לחות… לכן כדאי להנביט, כל קיטניה שמתגלגלת לפלאפל
    אפשר גם להוסיף שייקים של ירקות שעושים צבעים ומוסיפים עוד לחות
    יפה לך שהיצלחת לאפות, אפשר להחליף את הקמח בקמח חומוס ואת הציפוי בשומשום ויצא גם ללא גלוטן שזה בכלל להיט.
    הטיפים שלך לאפיה ינוסו…
    חייבת להגיד שבעיני פלאפל חייב טיגון כי משהו בקסם של הפלאפל הוא המים והאש או הלחות שניצרבת ברגע בשמן הלוהט
    מזמינה אותך לבלוג של הפלאפל שלי שיש בו עוד מלא על הפלא הזה
    http://nettawnevet.wordpress.com
    חג שמח

    • אורי הגיב:

      היי איה, תודה! אציץ בבלוג
      מסכימה איתך שאין תחליף לטיגון מבחינת טעם ועסיסיות
      אבל מהניסיון של הפוסט הזה – יש עתיד גם באפייה 🙂

  4. אלף הגיב:

    הנסיונות שלי עד כה בפיתות, חומוס ופלאפל ביתיים לא היו מבריקים – כולם הרבה יותר מוצלחים בחומוסיות/פלאפליות ארצנו ולעתים, כמה שלא נעים להודות, אף בסופר. כשגרנו בחו"ל התוצרים הביתיים שלנו בתחום היו כמובן הטובים בשטח!
    אני אתן צ'אנס נוסף למתכונים שכאן.

    • אלף הגיב:

      רוצה לעדכן לגבי הפיתות: הכנתי כבר אי אילו פעמים לפי המתכון של אסף שכאן והוא פשוט נפלא! אני שמה 3 כוסות קמח מלא ו-2 כוסות קמח לבן איזה שיש בבית (רגיל, פיצה, לחם…) ולפחות 75% מכל נגלה מקבלות כיס מרשים והטעם – פנטסטי.
      הפסקנו לקנות פיתות!
      עכשיו אני צריכה גם מתכון ללחם מתאים לסנדוויצ'ים שלא צריך להתחיל יום מראש ובכלל אני מסודרת.
      תודה גדולה לך ולאסף!

  5. יעל הגיב:

    כתבת ש"אפשר להוסיף בצל". מה זה נותן?

  6. גלעד הגיב:

    יש גירסא הודית לפלאפל, העשויה מעדשי דאל לבנים. מצויין

    http://www.youtube.com/watch?v=fnpp8v9NbmY

  7. barakbl הגיב:

    עשית לי חשק להכין פלאפל. אולי השבוע אעשה, מזמן לא הכנתי.
    אחלה פוסט.

  8. נדובו הגיב:

    נראה אליפות… אורי, יש איזה טחינה איכותית (מלאה) שאת ממליצה עליה?

    • אורי הגיב:

      היי נדובו, תודה! זה לגמרי עניין של טעם אישי.. יש כמה טחינות מלאות שאני אוהבת, כמו למשל "הנסיך" ו"אל ארז" ויש גם טחינה אורגנית מונבטת ועוד טחינות טובות ואיכותיות. תנסה ותטעם – אני מאמינה שהטעם הקובע הוא בטעימה הגולמית ישר מהקופסא (וכדאי לשים לב שתאריך התפוגה רחוק ככל הניתן – זה אומר שהיא טריה). אני גם מאחסנת במקרר – אפילו כשהיא סגורה – זה מאט את תהליך היפרדות המוצקים מהשמן והיווצרות הגושים המעצבנים בקרקעית (המהדרין הופכים את הקופסא על הראש ובחזרה כל כמה ימים). בהצלחה 🙂

  9. סופיה הגיב:

    שלום אורי ראיתי את הכתבה וממש התלהבתי
    יש לי שאלה – פירורי הלחם הם חלק מהתערובת או רק לציפוי?
    ואם הם חלק מהתערובת האם אפשר תחליף כלשהו (אני רגישה לחיטה)?
    ש. שועל? שומשום?

    תודה

    • אורי הגיב:

      היי סופיה, תודה! :mrgreen:
      לגבי שאלתך – פירורי הלחם והקמח הם חלק מהתערובת. אני מניחה שניתן להחליף את שניהם בקמחים חלופיים, כמו קמח חומוס. יש שמכינים פלאפל רק עם אבקת אפייה ו/או סודה לשתיה, אבל צריך לעשות נסיונות. בסופו של דבר התפקיד של הקמח והפירורים הוא לאחד ולייצב את העיסה. אני מציעה לטחון את הכל ולהוסיף מעט קמח חומוס עד שהעיסה יציבה לכדרור עדין (ולא יבשה!). אפילו תאפי כדור או שניים ותראי אם צריך לדלל או להוסיף כדי שלא ייצאו יבשים. בהצלחה!

  10. נעה הגיב:

    וואי וואי וואי… הכל נראה כל כך טעים!!!

    פלאפל אזוקי היר איי קאם!

  11. מיכל אמון הגיב:

    אורי, פלאפל אזוקי יוצא אליפות!! אפילו הילדים הבררניים שלי אהבו (את הגרסה המטוגנת) אבל הסכימו לוריאציה בשמחה. יצא ממש טוב. תודה על ההשקעה!

  12. אבי הגיב:

    מעולה! הפוסט הזה יככב מעתה בראש רשימת הקישורים למתכוני עצמאות אצלי באתר 8)

    http://shiatsutao.wordpress.com/%D7%AA%D7%96%D7%95%D7%A0%D7%94/%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%94%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%AA/

    אז תודה, גם על הפלאפל ובכלל על כל העבודה שלך, שמביאה ברכה בכל-כך הרבה מובנים.

השאר תגובה ל אורי

סדנת בישול טבעונית
המטבח הטבעוני שלי
אורי שביט בהרצאה TEDX
אתגר 22+

מתכוני וידאו

במקום לזניה: מאפה זריז של טופו וירקות בסגנון איטלקי במקום לזניה: מאפה זריז של טופו וירקות בסגנון איטלקי

זכויות יוצרים © 2019 מתכונים טבעוניים, מאת אורי שביט

Free WordPress Themes, Free Android Games
שינוי גודל גופנים
ניגודיות